Oldal kiválasztása

Jelen cikk egy háromrészes sorozat második része, mely a hamarosan hatályba lépő új, elektronikus ingatlan-nyilvántartással kapcsolatos legfontosabb kérdéseket járja körbe. Az első részben összehasonlítottam a jelenlegi és a 2024-ben bevezetésre kerülő eljárást, és leírtam, hogyan fog alapjaiban megváltozni az ingatlan adásvétel eljárása. Most pedig nézzük az elektronikus aláírást és az e-személyi szerepét az eljárásban!

Az új elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszerben az ügyvédi meghatalmazásnak elementáris szerepe lesz. Ezt a meghatalmazást többféle módon lehet majd aláírni: az ügyvéd előtt személyesen az avdh szolgáltatással (ügyfélkapun segítségével), eSzemélyivel vagy eIDAS rendeletnek megfelelő elektronikus aláíró tanúsítvánnyal. Ha nincs valakinek elektronikus aláírása, akkor ő a kormányablakban tudja majd jóváhagyni az előkészített meghatalmazást, vagy külföldön a konzulátuson személyesen tudja majd aláírni.

Az egyik fontos újítása a hamarosan bevezetésre kerülő elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszernek, hogy az ügyvédi meghatalmazás érvényességéhez azt minden félnek, tehát eladóknak és vevőknek is valamilyen fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell ellátni.

Ez az elektronikusan aláírt ügyvédi meghatalmazás adja meg az ügyvédnek a felhatalmazást arra, hogy az ingatlan-adásvételi szerződés ügyében képviselőként eljárjon.

Most bemutatom milyen lehetőségek vannak erre.

A legkézenfekvőbb, hogy a felek az ügyvéd előtt személyesen írják alá az elektronikus meghatalmazást, méghozzá a saját, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírásotokkal. Erre három lehetőség van jelenleg:

  • ügyfélkapus azonosítást követően az AVDH szolgáltatással
  • eIDAS rendeletnek megfelelő elektronikus aláíró tanúsítvánnyal
  • eSzemélyi használatával

Ha pedig valakinek nincsen elektronikus aláírása:

  • személyesen befáradhat a kormányablakba a meghatalmazás jóváhagyása céljából
  • külföldön pedig a konzulátusra a meghatalmazás jóváhagyása céljából

Nézzük sorban az aláírási lehetőségeket!

1. AVDH
Amennyiben rendelkezel ügyfélkapuval, úgy az ügyfélkapuhoz kapcsolósó AVDH (vagyis azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés) szolgáltatással is lehetőség van az aláírásra.

Ez egy viszonylag egyszerű módja a dokumentum aláírásának, ám ez a legkevésbé biztonságos, mivel ez ún. egyfaktoros azonosítási rendszer, tehát a felhasználónév és jelszó birtokában könnyű visszaélni vele.

Forrás: Unsplash [Paul Skorupskas]

2. Elektronikus aláíró tanúsítvány
A második lehetőség, hogy amennyiben rendelkezel az eIDAS rendeletnek megfelelő elektronikus aláíró tanúsítvánnyal, akkor azzal írod alá a dokumentumot.

Ez egy biztonságos, azonban adott esetben fizetős aláírási mód.

3. eSzemélyi
A harmadik. legkézenfekvőbb lehetőség az eSzemélyivel, vagyis az új típusú személyiigazolvánnyal történő aláírás, melyet az ügyvéd egy bankkártyához hasonlóan be tud olvasni egy megfelelő készülékkel, és a hozzá tartozó pinkódod megadásával aláírhatod a dokumentumot.

Nézzük meg közelebbről az eSzemélyit és annak előnyeit!

Az eSzemélyi egy olyan 2016. január 1-jétől kiállított állandó személyazonosító igazolvány, amely tároló elemmel (chippel) rendelkezik. A hozzá igényelhető elektronikus aláírás tanúsítvány azért is ajánlott, mivel díjmentes és egyre inkább elterjedt elektronikus hitelesítési forma. A minősített elektronikus aláírást ráadásul nem csak Magyarországon, hanem az Európai Unió országaiban is lehet használni dokumentumok elektronikus hitelesítésére.

Az eSzemélyi más azonosítási rendszernél magasabb hatásfokkal és biztonsági szinten biztosítja az új elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszerben szükséges elektronikus azonosítás/hitelesítés funkciókat.

Az eSzemélyivel történő azonosítási mód kétfaktoros azonosítást tesz lehetővé: a két faktor ebben az esetben az eSzemélyi birtoklása, valamint az ehhez tartozó egyedi PIN kód ismerete. Ez az azonosítás más, egyfaktoros (felhasználónevet és jelszót igénylő) azonosítási rendszernél magasabb biztonsági szintet jelent.

Az eSzemélyi illetékmentesen, személyes megjelenéssel kérelmezhető kormányablakban vagy okmányirodában, Magyarország külképviseletein. Az igénylés során igazolnod kell a személyazonosságodat, méghozzá érvényes vagy az előző évben még érvényes személyazonosító igazolvánnyal, vagy személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvány (útlevél, vezetői engedély).

A kérelem elbírálási és ügyintézési határideje 8 nap – ha a hatóság rendelkezésére álló adatok alapján a tényállás tisztázott; minden egyén esetben 20 nap, és a kész okmány személyesen átvehető a megjelölt kormányablakban vagy okmányirodában, illetve Magyarország külképviseletein (ha a kérelmet ott terjesztették elő), valamint postai úton is.

Ha nincs elektronikus aláírásod

Mi van abban az esetben, ha még nincs elektronikus aláírásod? Ilyenkor két lehetőséged van:

4. Kormányablak
Miután az ügyvéd előkészítette az elektronikus meghatalmazását, elmehetsz a legközelebbi kormányablakba, ahol jóváhagyhatod. Ilyenkor rögtön ügyfélkaput is nyitnak neked, amivel elérhető lesz az avdh szolgáltatás, hogy legközelebb már ne kelljen emiatt kormányablakba menni.

5. Külföldön a konzulátus
Amennyiben nem tartózkodsz az országban, ezért nem tudsz elmenni a kormányablakba, akkor a másik lehetőség, hogy az adott országban felkeresed a konzulátust, ahol saját kezűleg aláírhatod a dokumentumot.

Forrás: Unsplash [Filip Kominik]

6. Külföldön Apostille
Egy másik lehetőség, ha külföldön tartózkodsz, hogy a külföldi okiratot felülhitelesítéssel és apostille-jal látja el a külföldi hatóság, majd azt elviszed a magyar közjegyzőhöz, aki ellenőrzi és elektronikus okirattá alakítja azt, majd hozzáfűzi az előkészített meghatalmazáshoz.

***

Mi történik a meghatalmazás aláírása után? Hogyan néz majd ki a szerződéskötés a gyakorlatban? Ezeket a kérdéseket is megválaszolom a cikksorozat hamarosan érkező harmadik részében.

Szeretnél tudni több részletet? Itt meghallgathatod az e-aláírásról, és az e-földhivatalról készült podcast beszélgetést.

Jelen cikk értelem szerint nem minősül és nem minősülhet ajánlatnak vagy jogi tanácsadásnak, hiszen azt az egyedi ügy ismeretében, az ügy pontos áttekintése alapján tudok adni. Ha konkrét ügyben van kérdésed, vagy a fentiekhez szeretnél további magyarázatot, jelentkezz be egy ingyenes telefonbeszélgetésre, megbeszéljük!

A cikk írója dr. Fodor Klaudia Franciska és dr. Biró-Rékai Ágnes ügyvédek.

Borítókép: Kelly Sikkema / Unsplash