Oldal kiválasztása
Következzen az ingatlanvásárlás folyamatának két végső momentuma: az ingatlan birtokának átruházása és az illeték megfizetése. A mai cikkben folytatom az ingatlan-adásvétel eljárásának bemutatását. Ha érdekel az egész folyamat, olvasd el az előző két részt is! Használt lakás vásárlása általában az alábbi 7 lépésből áll. A mai cikkben a birtokbaadásról és az illetékfizetésről lesz szó!
  1. Ajánlattétel
  2. Adatok, okmányok megküldése
  3. A szerződés aláírása
  4. Földhivatali ügyintézés, széljegyre kerülés
  5. Vételárfizetés, tulajdonjog bejegyzése
  6. Birtokbaadás
  7. Illeték megfizetése

Ha aláírtad az adásvételi szerződést, majd megfizetted az ingatlan vételárát, már majdnem kész vagy! Most birtokba veheted az ingatlant, továbbá számíthatsz rá, hogy a NAV hamarosan kirója a fizetendő illetéket.

Ebben a két lépésben az a közös, hogy a vételár megfizetését követően történik. Azonban eltérés, hogy a birtokbaadással nem szokás megvárni a vevő tulajdonszerzésének földhivatali bejegyzését: általában a vételár fizetésével egyidőben, vagy azt követő néhány napon belül megtörténik.

Az illetékfizetésről a NAV azonban csak azt követően küld határozatot, hogy a vevő tulajdonjogát a földhivatal bejegyezte.

Nézzük részletesebben mindkettőt!

6. lépés: birtokbaadás (birtok átruházása), vagy a „kulcsok átadása”

Az ingatlanadásvételi-szerződés célja, hogy a vevő megszerezze az ingatlan tulajdonjogát és a tényleges hatalmat az ingatlan felett, tehát átvegye a kulcsokat, birtokba vegye, beköltözzön. Ezért az ingatlanvásárlás egyik utolsó, de igen lényeges mozzanata az ingatlan birtokának átruházása. A birtokbaadás (jogi szakkifejezéssel: a birtok átruházása) egy önálló szerződés, amikor a felek az ingatlan birtokát átruházzák. Ilyenkor a vevő megszerzi az ingatlan feletti tényleges hatalmat: megkapja az ingatlan kulcsait, leolvassák és rögzítik a mérőórák állását. A vevő ettől az időponttól fizeti az ingatlan utáni terheket, közműszámlákat, és húzza az ingatlan hasznait.

Az eladó a vételár teljes megfizetése után ruházza át a vevőre az ingatlan birtokát.

A felek általában abban állapodnak meg, hogy a birtokbaadás a vételár teljes megfizetésével egyidőben, vagy azt követő néhány napon belül történik meg.

A felek azonban máshogy is megállapodhatnak, akár abban is, hogy a vevő előbb „beköltözhet”, mint hogy a vételárat megfizette volna. Ellenben arra is volt példa a praxisomban, hogy az eladó nem tudott azonnal kiköltözni az ingatlanból, ezért a felek megállapodtak, hogy az ingatlant az eladó két hónapon át visszabérli az új tulajdonostól.

A birtok átruházásáról az adásvételi szerződésben kell megállapodni, hiszen ez a felek megállapodásának egy lényeges eleme.

Az eljáró ügyvédtől javasolt tanácsot kérni, hogy a szerződés maximálisan tükrözze a felek érdekeit, és a későbbi viták lehetőségét minimalizálja. Én erre a pontra kiemelt figyelmet fordítok.

Töltsd le az ingyenes birtokbaadási checklistet, hogy biztosan semmi ne maradjon ki a „kulcsátadáskor!”

Nézd meg a birtokbaadásról szóló, összefoglaló videót!

7. lépés: illeték megfizetése

A visszterhes vagyonátruházási illetéket a vevő fizeti meg ingatlantulajdon visszterhes megszerzése, azaz megvásárlása esetén. Ezt szokták röviden „illetéknek” hívni a vevők. A NAV a földhivatalhoz benyújtott iratok útján értesül arról, hogy ingatlant vásárolt a vevő, és arról is, milyen vételárat fizetett. Főszabály szerint a fizetendő illeték a megszerzett ingatlanvagyon – terhekkel nem csökkentett – forgalmi értékének 4%-a.

Mindig előre tájékozódj az illeték mértékéről.
Forrás: Unsplash [ Kelly Sikkema]

Az illetéket a tulajdonjog bejegyzését követően – tehát a vásárlási folyamat legvégén – kell megfizetni.

Mikor küldi a NAV a határozatot?

A tulajdonjog bejegyzése a kérelem benyújtásától számított 60 napon belül történik meg. A NAV a tulajdonjog bejegyzését követően bocsátja ki a határozatot. A NAV általában néhány héten belül küldi a határozatot, de láttam már a praxisomban olyat, hogy fél év után érkezett meg. A határozatban 15 napos fizetési határidőt szokott megállapítani.

A lenti videóban az illeték megfizetésének teljes folyamatát elmagyarázom, és a leggyakoribb illetékmentességi eseteket is sorra veszem!

Tehát javasolt a vevőnek elérhetően tartani a megfizetendő illeték összegét.

Attól nem kell tartani, hogy ez az összeg előbb, például a vételárrészletek megfizetésével egyidőben fizetendő. A fizetendő illetéket a NAV határozatában írtak szerint és az ott meghatározott számlaszámra kell a vevőnek megfizetni.

Jelen cikk értelem szerint nem minősül és nem minősülhet ajánlatnak vagy jogi tanácsadásnak, hiszen azt az egyedi ügy ismeretében, a felhasználás pontos áttekintése alapján tudok adni. Ha konkrét ügyben van kérdésed, vagy a fentiekhez szeretnél további magyarázatot, jelentkezz be egy ingyenes telefonos konzultációra, megbeszéljük!

A cikk írója dr. Fodor Klaudia Franciska ügyvéd, társasági és cégjogi szakjogász. Szerzői joggal, ingatlanjoggal és cégjoggal foglalkozik. Ingatlannal kapcsolatos ügyekben elsődlegesen lakást vásárlóknak, CSOK-kal, banki kölcsönnel vásárlóknak nyújt jogi szolgáltatást, illetve újépítésű ingatlan vásárlása esetén a tervezetek véleményezésével segíti a vevőket, továbbbá szívesen véleményez eladók számára is adásvételi szerződést.
Borítókép: Nghia Le / Unsplash